Bemutatkozik a metaCCAZE: új uniós projekt az intelligens, zéró kibocsátású városi mobilitásról
A 2024-es év kezdete az új és innovatív európai metaCCAZE projekt bemutatását jelenti, amely az európai városok felhasználóközpontú, elektromos, automatizált és összekapcsolt mobilitására és infrastruktúrájára összpontosít. A metaCCAZE célja, hogy a városokat átvezesse a zöld mobilitás korszakába, és olyan európai stratégiákat és kezdeményezéseket, mint az EU Green Deal, az éghajlat-semleges és intelligens városok küldetése, valamint a 2ZERO és a CCAM partnerségek konkrét innovációs intézkedésekké alakítja.
A közlekedési ágazat az üvegházhatású gázok kibocsátásának második legnagyobb forrása, és a teljes energiafogyasztás több mint 30%-áért felelős. Az európai zöld megállapodás és más uniós szintű kezdeményezések célja többek között az, hogy 2050-re 90%-kal csökkentsék a közlekedéssel kapcsolatos üvegházhatású gázok kibocsátását, legalább 30 millió kibocsátásmentes autót helyezzenek forgalomba Európában, szinte valamennyi motorizált járművet kibocsátásmentessé tegyék, és 2030-ra 100 nagyváros legyen klímasemleges. E célok elérése során olyan új kihívások merülnek fel, mint az elektromos járművek nem hatékony töltése vagy az elektromos hálózatot terhelő nagy energiaterhelések.
A metaCCAZE projekt azáltal, hogy megoldásokat kínál ezekre az új kihívásokra, előkészíti a városi mobilitás átalakulásának útját. Célja az elektromos, automatizált és összekapcsolt mobilitást és infrastruktúrát ötvöző intelligens rendszerek kiépítésének felgyorsítása hat átvihető és innovatív technológia kifejlesztésével, többek között az automatizált töltés, az autonóm flották mesterséges intelligencia alapú valós idejű tervezése és az alacsony kibocsátású forgalomirányítás révén. A technológiák úttörő szerepet játszanak:
- személy- és áruszállítási szolgáltatások (tömegközlekedés, igény szerinti kisbuszok, kerékpár- és robogómegosztás, kiszállítás) és
- kapcsolódó infrastruktúra (mobilitási és logisztikai csomópontok, forgalomirányítási központok, töltőinfrastruktúra).
Annak érdekében, hogy valós és változatos városi környezetben teszteljék a bennük rejlő lehetőségeket, széles körben bemutatják őket négy úttörővárosban (Amszterdam, München, Limassol, Tampere). A sikeres technológiákat és tevékenységeket hat követő városba (Athén, Krakkó, Gozo, Milánó, Miskolc, Párizs régió) viszik át. Annak érdekében, hogy a technológiák megfeleljenek a polgárok és a városi mobilitásban érdekelt felek igényeinek, a városokban egy sor együttműködési