magyar / english
Itt vagyok: › 

Zöld Nyíl Miskolci Villamos Projekt

A projekt hivatalos neve "Miskolc városi villamosvasút fejlesztése" az Európai Unió támogatásával az Európai Kohéziós Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg, a Közlekedési Operatív Program prioritási tengelyében.

A projekt céljai

A projekt átfogó célja Miskolc város kelet-nyugati közlekedési tengelyében hosszútávon fenntartható, versenyképes, környezetbarát, gyors és biztonságos közösségi közlekedés megteremtése és vonzóvá tétele, a modern városkép kialakítása a villamos közlekedés komplex fejlesztésének megvalósításával.

A projekt közvetlen célja a szolgáltatás színvonalának növelése a meglévő villamospálya korszerűsítésével, hálózatfejlesztéssel a jelenlegi diósgyőri végállomástól Felső-Majláthig, továbbá a villamospark korszerűsítése új villamosok beszerzése révén.

A projekt ütemterve

Az Európai Uniós forrásból finanszírozott program jogi, gazdasági és műszaki előkészítése már 2006 óta zajlik. A teljes program befejezése 2015 nyarára várható, ekkorra a megújult és bővített villamos pályán forgalomba fog állni az utolsónak, vagyis 31.-nek érkező új Škoda villamos is.

Ami már elkészült a projekt keretén belül

  • A korábbi teljes Tiszai pályaudvar –Diósgyőr közötti – 9,6 kilométer hosszúságú villamospálya - illetve a forgalmi-, javítótelepi- és bekötő vágányok, azok tartozékainak - komplett rekonstrukciója megtörtént.
  • A villamoshálózat 1,5 kilométerrel meghosszabbodott, megépült a Diósgyőr– Felső-Majláth vonal.
  • Megvalósult az utasperonok, a meglévő végállomási épületek ki- és átalakítása, a jelző-, biztonsági eszközök megújulása is. Fejlett utastájékoztató rendszerek telepítése is megtörtént.
  • Az új és modern villamosok fogadásához a korábbi javítócsarnokot és a karbantartó bázist is teljesen felújították.
  • Megérkezett mind a 31 darab alacsonypadlós, Skoda gyártmányú, 26 THU 3 típusjelű, a világ legkorszerűbb járművei közt számon tartott villamosszerelvény. A villamosok forgalomba állásával Miskolc villamosközlekedése teljesen megújul, világszínvonalúvá válik.

Néhány jellemzője a Škoda villamosnak:

  • 100%-ban alacsonypadlós
  • teljes hosszában átjárható
  • ergonomikus utastér, rugalmas párnázású ülések
  • hang-és hőszigetelt az oldalfala és mennyezetburkolata
  • az ajtókban és válaszfalakban biztonsági üveg van
  • alacsony a külső-és belső zajszintje
  • esélyegyenlőségi törvénynek megfelelő belépő magasságú – kerekes székesek és kerékpárok szállítására és alkalmas
  • klimatizált az utastér és a vezetőfülke
  • kétirányú, kétoldali ajtózással rendelkező jármű (oldalanként 4 darab kétsávos, és 2 darab egy sávos ajtó a gyors utascseréhez)
  • a fékenergiát visszatáplálja a felsővezetéki tápellátó rendszerbe
  • korszerű utastájékoztatással felszerelt – belső kijelzők, led monitorok vannak a villamoson
  • külső visszapillantó tükör helyett külső kamera mutatja a járművezetőnek a jármű melletti területet,
  • korszerű fedélzeti rendszer
  • automata nyomkarima kenéssel működik, ez azt jelenti, hogy az ívekben a síncsikorgást megszünteti
  • külső homokfeltöltésre alkalmas – csúszós pályán a fékezést elősegíti, nem kell zsákonként felvinni és belülről tölteni, mint a jelenlegi Tátra és SGP villamosoknál
  • 265 cm széles, ez azt jelenti, hogy jóval tágasabb, mint a jelenlegi járművek.

Alapadatok

  • Beruházás várható befejezése: 2015.
  • Projekt teljes nettó költségvetése 37,7 mrd Ft
  • Forrás: Európai Unió, Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata, Miskolc Városi Közlekedési Zrt.

Együttműködő partnerek

A projekt hivatalos oldala

Zöld Nyíl Miskolci Villamos Projekt 2008-2011