magyar / english
Itt vagyok: › 

Járműfejlesztés

Az MVK Zrt. mindig nagyon fontosnak tartotta járműállományának fejlesztését, és lehetőségeihez mérten folyamatosan tett (és tesz) is azért, hogy egyre korszerűbb autóbuszok és villamosok közlekedjenek a városban.

Autóbusz fejlesztés

Az első – az Ikarus 260-as és 280-as típusú járművekhez képest mindenképpen – korszerűnek mondható autóbuszok beszerzésére 1993-1994-ben került sor, amikor is 1db Ikarus 435 típusú csuklós, illetve 1 db Ikarus 415 típusú szóló autóbuszt vásárolt a Társaság. Ezeket folyamatosan követte a többi, és ma már az előbbi típusból 20 db, az utóbbiból pedig 9 db található Miskolcon.

Következő lépésként 2000-2001-ben Ikarus 412 típusú alacsonypadlós szóló, majd pedig 2001-ben Rába Premier 091 típusú szóló illetve Rába Premier 291 típusú csuklós autóbuszok kerültek beszerzésre. Ezen típusokból jelenleg 4, 2, illetve 6 db található a Társaság járműállományában.

Az MVK Zrt. az utasok számának, illetve a szolgáltatás színvonalának emelése érdekében 2002-ben aztán úgy döntött, hogy megkezdi járműállományának országosan is egyedülálló korszerűsítését 68 db MAN típusú autóbusz beszerzésével. Jelenleg 42 db MAN SG 263 típusú csuklós, 20 db MAN SL 223 típusú szóló, valamint 6 db MAN NL 223 típusú alacsonypadlós szóló autóbusszal rendelkezik a Társaság.

A 2004-es EU csatlakozástól az MVK Zrt. természetesen azt remélte, hogy új pályázati lehetőségek nyílnak majd meg, amelyek segítségével esetlegesen további korszerű járműveket vásárolhat. 2004. augusztusában aztán 90 db új autóbusz megvásárlására nyílt opciós jogunk, amelyből 35 db jármű lehívása meg is történt. A Neoplan Centroliner típust közbeszerzési eljárás során, több márka közül választotta ki a Társaság. A miskolci utazóközönség és a cég munkatársai a járművet még a kiválasztás előtt kipróbálhatták, és a gyakorlati tapasztalatok kiértékelését követően történt a választás. A 2004-es döntés értelmében még 55 db autóbusz beszerzésére van opciós jogunk.

2005. december 23-án megérkezett az első 3 autóbusz. Ezt követően megkezdődött a járművek átvizsgálása, tesztelése, vizsgáztatása, illetve a járművezetők folyamatos oktatása és felkészítése az új autóbuszok használatára. Az első három autóbuszt folyamatosan követte a többi. Az elsők 2006. februárjában kapták meg a közlekedési hatósági engedélyeket a menetrend szerinti közúti személyszállításra, ezt követően elindultak a próbajáratok. 2006. március 1-jén az Újgyőri főtéren megtörtént az első járművek ünnepélyes átadása. A rekonstrukció első lépésében tervezett 35 db autóbusz az utasok szolgálatába állt.

Társaságunk az új autóbuszok beszerzésével egyidejűleg folyamatosan leselejtezi az elavult Ikarus 200-as típushoz tartozó járműveket, illetve terveink között szerepelt úgynevezett midi autóbuszok beszerzése. A midibuszokra azért van szükség, mert a vonalhálózat racionalizálása következtében változtak az utazási szokások, ezért egyes járatok kihasználtsága is módosult. Hasonló járművek közlekedtetésével tehát jobban igazodhatunk az utasok igényeihez. Számos teszt autóbusz érkezett már Miskolcra, amelyeket utasaink is kipróbálhattak. Ilyen volt a Plasma típusú midibusz is, melyek azóta is városunkban közlekednek. Először 2007-ben egy rövid tesztelés erejéig találkozhattak vele az utasok, majd 2008 februárjában 4 db, decemberben pedig további 2 db érkezett az MVK Zrt-hez, melyek azóta is Miskolc utcáit járják.

Az MVK Zrt. 75 darab új, alacsonypadlós, klimatizált, sűrített földgázzal üzemelő autóbusz beszerzésére és üzemeltetésére írt ki egy új közbeszerzést 2014. július 12-én, valamit pályázatot nyújtott be az ÚSZT-ZBR-CNG-2014 jelű pályázati felhívásra. A közbeszerzési kiírás és a pályázati előírás szerint 2015. év decemberéig ennek a hetvenöt darab járműnek meg kell érkeznie és üzembe is kell állnia Városunkban. Frissülni fog az autóbusz állomány, de ez a buszbeszerzés nem azt jelenti, hogy ennyivel több járműve lesz az MVK-nak, mert ugyanennyi dízel autóbuszt ki is kell vonni a forgalomból, viszont ennek a váltásnak az eredményeképpen csökkeni fog a járművek átlagéletkora. Így éri el az MVK Zrt., hogy kényelmesebb utazási lehetőséget biztosítson ezekkel az új, alacsonypadlós, klímás járművekkel, ráadásul környezetbarát módon, hiszen az új járművek kevesebb zajterheléssel és károsanyag-kibocsátással üzemelnek majd.

Megépül egy CNG töltőállomás is, amely nem csak az új buszokat látja majd el üzemanyaggal, hanem közforgalmú töltőállomásként is üzemelni fog, így biztosítva Miskolcon és az észak-keleti régióban az olcsóbb, környezetbarát üzemanyag elérését.

Villamos fejlesztés

Miskolcon az 1990-es évek elején csupán FVV típusú villamosok közlekedtek, amelyeket korántsem lehetett korszerűnek mondani. 1992-ben 10 db TÁTRA KT8D5 típusú csuklós villamos került megvásárlásra Kassa Város Közlekedési Vállalatától (DPMK), amelyet később további 8 követett.

A teljesen korszerűtlen, a pályát is nagymértékben rongáló FVV villamosok cseréje viszont halaszthatatlanná vált. A cég ekkor úgy határozott, hogy Bécsből vásárol használt SGP E1 típusú motorkocsikat, amelyeknek alacsony beszerzési ára és magas koruk ellenére jó minősége átmeneti megoldást jelenthetett arra az időszakra, ameddig új pályázati lehetőségek nem nyílnak meg. Így került sor a 18 db „bécsi” villamos, valamint a 6 db C3-as pótkocsi megvásárlására. Ezután már semmi akadálya nem volt a még közlekedő 7 db elavult FVV 1200-as villamos forgalomból történő kivonásának. Az utolsó FVV 2004. november 25-én „búcsúzott el” az utazóközönségtől.

A Zöld Nyíl villamos projekt keretén belül folyamatban van 31 darab alacsonypadlós, a világ legkorszerűbb járművei közt számon tartott 26 THU 3 típusjelű Skoda villamos beszerzése.

 

26 THU 3 típusjelű Skoda villamos

Néhány jellemzője a Skoda villamosnak:

• 100%-ban alacsonypadlós

• teljes hosszában átjárható

• ergonomikus utastér, rugalmas párnázású ülések

• hang-és hőszigetelt az oldalfala és mennyezetburkolata

• az ajtókban és válaszfalakban biztonsági üveg van

• alacsony a külső-és belső zajszintje

• esélyegyenlőségi törvénynek megfelelő belépő magasságú – kerekes székesek és kerékpárok szállítására és alkalmas

• klimatizált az utastér és a vezetőfülke

• kétirányú, kétoldali ajtózással rendelkező jármű (oldalanként 4 darab kétsávos, és 2 darab egy sávos ajtó a gyors utas cseréhez)

• a fékenergiát visszatáplálja a felsővezetéki tápellátó rendszerbe

• korszerű utas tájékoztatással felszerelt – belső kijelzők, led monitorok vannak a villamoson

• külső visszapillantó tükör helyett külső kamera mutatja a járművezetőnek a jármű melletti területet,

• korszerű fedélzeti rendszer

• automata nyomkarima kenéssel működik, ez azt jelenti, hogy az ívekben a síncsikorgást megszünteti

• külső homokfeltöltésre alkalmas – csúszós pályán a fékezést elősegíti, nem kell zsákonként felvinni és belülről tölteni, mint a jelenlegi Tátra és SGP villamosoknál

• 265 cm széles, ez azt jelenti, hogy jóval tágasabb, mint a jelenlegi járművek

 

A Társaság járműállománya

Fotó Típus Típus első darabjának üzembe helyezési éve Típus utolsó darabjának üzembe helyezési éve Jelenlegi állomány darab
MAN LIONS CITY A21 CNG 2016 2016 40
MAN LIONS CITY A40 CNG 2016 2016 35
Plasma Plasma 2008 2008 2
Neoplan Centroliner Neoplan Centroliner 2006 2006 35
MAN NL223 szóló, alacsonypadlós MAN NL223 szóló, alacsonypadlós 2002 2002 6
MAN SL223 szóló MAN SL223 szóló 2002 2002 9
MAN SG263 csuklós MAN SG263 csuklós 2002 2002 29
IK 280 csuklós IK 280 csuklós 1974 1990 1
IK 260 szóló IK 260 szóló 1973 1990 1
Fotó Típus Típus első darabjának üzembe helyezési éve Típus utolsó darabjának üzembe helyezési éve Jelenlegi állomány darab
26 THU 3 Skoda 26 THU 3 Skoda 2013   31
KT8D5 Tátra KT8D5 Tátra 1990 1997 6
SGP E1 SGP E1 2002 2004 1