ZOO járat: áprilistól újra

ZOO járat: áprilistól újra
2014. november 27., csütörtök - 16:45

A ZOO járat december 1-től téli pihenőre vonul egészen jövő év április közepéig, amikor az igényeknek megfelelően újra közlekedni fog.

A ZOO járat: igény szerint

A ZOO járatot az ATTAC - igényvezérelt közlekedési rendszer - európai uniós projekt keretein belül azért hirdette meg a miskolci közlekedési vállalat, mert az Állatkert, különösen tavasztól télig nagyon népszerű a városba érkező vendégek és a helyiek körében is, viszont a gyalogút viszonylag hosszú még a legközelebbi megállóból, a Majális parkból is.

A miskolci Állatkert és kultúrpark elérését a helyi közlekedési vállalat, az MVK Zrt. az Állatkerttel egyeztetve és annak nyitva tartásához igazodva biztosítja immár másfél éve - az igény szerint közlekedő ZOO járattal. A busz egyébként menetrend szerint, de csak akkor közlekedik, ha igény van rá, tavasztól a tél kezdetéig.

ATTAC - többletszolgáltatás, kicsit másképp

Az ATTAC legfontosabb eleme Miskolcon a sikeresen tesztelt igény szerinti közlekedési rendszer (DRT) alapjainak megteremtése és üzemeltetése volt. A projekt keretében Miskolc közösségi közlekedésébe 4 hónapon keresztül - 2013. május 13-tól szeptember 12-ig -, 4 viszonylaton folyt az igény szerinti közlekedés, mint többletszolgáltatás tesztelése. A DRT járatokon a tesztidőszak alatt 1237 utazási igénybejelentés került rögzítésre és 4432 utas került elszállításra - igény szerint. A legsikeresebb a 4 járat közül a ZOO volt, amit a tesztprojektet követően a közszolgáltatásba is beillesztve tartott meg a város kérését is teljesítve a Miskolci Közlekedési Vállalat.

A tesztprojekt során bebizonyosodott, hogy a DRT rendszerben a menetrendi közlekedéshez képest körülbelül 50%-os megtakarítás érhető el. Ez az eredmény - többek között - az utasszámhoz történő járműméret igazítással és az utazási igényhez igazított járatindítással érhető el. A sikeres miskolci tesztprojekt felkeltette a szakma érdeklődését is. Többek között a Budapesten bevezetésre került DRT rendszer megtervezéséhez is a miskolci tesztprojekt eredményeit használták fel a szakemberek.

Az ATTAC projekt keretében beszerzésre került minden olyan eszközigény, kidolgozásra került minden olyan eljárásrend, amelyekkel később a még közösségi közlekedéssel ellátatlan miskolci területeken a közszolgáltatás DRT rendszerbe történő bevezetése megoldható, illetve egy következő lépésben, a megfelelő társadalmi elfogadottság mellett az egyes alacsony kihasználtsággal működő viszonylatok járatainak DRT rendszerbe történő átalakítása is kivitelezhető.

A DRT szolgáltatásról

Az igényvezérelt közlekedési rendszer lényege, hogy bizonyos időszakokban, vagy viszonylaton csak hívásra, előzetes bejelentkezés alapján érkezik az autóbusz a menetrendben meghirdetett időpontban valamint csak azokban a megállókban áll meg, melyekre érkezett bejelentés. Amennyiben senki nem jelentkezik a járatra, az nem indul el. Igénybejelentés során az előre meghirdetett időpontok közül lehet kiválasztani az utazás idejét, valamint, hogy az adott járatot mely megállóhelyek között kívánják használni.

Nyomtatás

Print Friendly, PDF & Email