Miskolc fenntartható városi közlekedésfejlesztési terve

Nyomtatás

Print Friendly, PDF & Email
Miskolc fenntartható városi közlekedésfejlesztési terve
2013. október 31., csütörtök - 10:30

Az ATTAC elnevezésű nemzetközi projekt keretében, a Miskolc Holding Zrt. és az MVK Zrt. vezetésével Fenntartható Városi Közlekedésfejlesztési Terv (SUMP – Sustainable Urban Mobility Plan) készült Miskolcról.

Fenntartható Városi Közlekedésfejlesztési Terv (SUMP - Sustainable Urban Mobility Plan)

A miskolci fenntartható városi közlekedésfejlesztési terv egy Európa-szerte elfogadott módszertan alapján készül. Ez egy olyan tervezési módszer, amely az érintettek bevonásával a valós mobilitási igényeinek kielégítésére törekszik annak érdekében, hogy javuljon az életminőség a városban és környékén egyaránt. Célja, hogy fenntartható városi közlekedési rendszer jöjjön létre:

- a munkahelyek és szolgáltatások jobb elérhetőségének biztosításával;

- a közlekedésbiztonság fokozásával;

- a környezetszennyezés, az üvegházgáz- kibocsátás és az energiafogyasztás csökkentésével;

- az áru- és személyszállítás hatékonyságának és

- költséghatékonyságának növelésével; valamint

- vonzóbb és jobb minőségi városi környezet kialakításával.

A teljes tervezési folyamat négy fő szakaszból áll, a kidolgozott irányelvek ezt 11 elemre (fő lépésre) és 32 tevékenységre (részletesen meghatározott feladatra) bontják tovább. A folyamat ciklikusan ismétlődik.

Közlekedésfejlesztési Terv Miskolc számára

A közlekedés Miskolc fejlődése szempontjából mindig is nagy jelentőségű volt. Kedvező földrajzi fekvésénél fogva a vasúti és közúti hálózat kiépülésével városunk fontos közlekedési csomóponttá vált. A mai felgyorsult világban azonban egyre nagyobbak a mobilitási igények, melyeket korlátozni szinte lehetetlen. Az egyre növekvő forgalom torlódásokat okoz, amely növekvő környezeti terheléssel jár, és beavatkozás hiányában további romlásra kell számítani. 

A 2004-ben jóváhagyott közlekedésfejlesztési koncepció a miskolci közlekedési problémák megoldására tett rövid, közép és hosszú távú javaslatot. Az időközben összegyűlt észrevételek, módosítások, megvalósult elemek miatt 2009-ben megtörtént a koncepció felülvizsgálata, majd ezt követően 2012-ben, az ATTAC elnevezésű nemzetközi projekt keretében nyílt lehetőség egy új, a fenntarthatóságot középpontba helyező közlekedésfejlesztési terv kialakítására.

Fontos tényező, hogy a SUMP-készítés a helyi érintettek (miskolci lakosság, politikusok, közlekedési szolgáltatók, hatóságok, vállalatok, szervezetek és oktatási intézmények) bevonásával történt, amely nagyban segíti a helyi közlekedési nehézségek helyi megoldásokkal történő támogatását, aktuális helyi közlekedési igények beazonosítását, továbbá az érdekelt felek közötti produktív partnerkapcsolat létrehozását. Ennek megfelelően, a SUMP megvalósításával fenntartható módon javulhat Miskolc elérhetősége.

A tervezés keretében felmérésre került a városi közlekedés infrastruktúrája, a közlekedés jelenlegi helyzete, mely magában foglalja a szokásjellemzőket, igényeket, a forgalom jellemzőit, parkolási szokásokat és jellemzőket, közlekedés biztonság helyzetét, közösségi közlekedés jellemzőit és a környezet állapotát. 

A jelenlegi helyzet tényezőinek értékelése után kerültek kidolgozásra a javasolt rövid-, közép- és hosszútávú intézkedések a fenntartható közlekedési rendszer koncepciójának megvalósításához.

A fejlesztési feladatok elsősorban:

- a kerékpáros közlekedés elfogadottságának növelésére:

    - A kerékpár hálózat és infrastruktúra fejlesztése

    - Kerékpár parkolók kiépítése

- a közösségi közlekedés elfogadottságának növelésére:

    - Kötöttpályás közösségi közlekedési rendszerek előnyben részesítése

    - Az utastájékozatás fejlesztése (megálló, jármű, internet, telefon) 

    - Hálózatfejlesztés  

    - Igényszerinti közlekedési rendszerek (DRT) tesztelése, alkalmazása

- a gyalogosközlekedési lehetőségek minőségének javítására

- és a közút hálózati fejlesztésekre vonatkoznak