Mérésekkel igazolták: a miskolci gázbuszok jóval kevesebb károsanyagot bocsátanak ki a dízeleknél

Mérésekkel igazolták: a miskolci gázbuszok jóval kevesebb károsanyagot bocsátanak ki a dízeleknél
2016. április 26., kedd - 15:15

30 tonnával kevesebb nitrogén-oxid

Miskolcon a közösségi közlekedés modernizációja során az autóbuszpark 75 darab CNG-üzemű autóbusszal újult meg idén, ami mérföldkőnek számít a magyar gázüzemű közlekedésben és a város környezetvédelmében. A gáz-és dízeljárművek környezetre gyakorolt hatását, vagyis a károsanyag-kibocsátásuk közötti különbséget Magyarországon első alkalommal mérték meg valós körülmények között.

- Hazánkban első alkalommal, valós körülmények között vált mérhetővé és összehasonlíthatóvá egy környezetbarát, gázüzemű buszflotta és a dízel környezetre gyakorolt hatása. A mérések igazolták a gázüzemhez fűzött reményeket – mondta Domanovszky Henrik, a mérést végző MGKKE (Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület) elnöke.

Gázüzemű vs. dízel

- A Miskolcra érkezett 75 darabos CNG-s buszflotta ugyanennyi dízelbuszt váltott ki, de továbbra is forgalomban vannak nálunk a 15 évnél fiatalabb, dízelüzemű autóbuszok. Az új gázbuszokkal történő összehasonlításra egy olyan, Magyarországon és a világ számos nagyvárosában továbbra is tucatjával forgalomban lévő autóbusz típust bocsátottunk rendelkezésre, amely viszonylag fejlett, Euro IV-es dízel hajtással rendelkezik. Emellett részecskeszűrővel is fel van szerelve, ráadásul a gyártó és a jármű alapvető konstrukciója is azonos – avatott be a részletekbe az MVK Zrt. részéről Juhász János, a vállalat üzemgazdálkodási és szolgáltatási igazgatója. – A mérések során a Neoplan – ez a dízel, Euro IV-es motorral szerelt –  és az új MAN – sűrített földgázüzemű, Euro VI-os motor – buszokon menet közben elemezték a kibocsátott gázok összetételét és mennyiségét. A három miskolci vonalon, 90 utasnyi műterheléssel végzett összehasonlító mérés végeredménye az lett, hogy a gázüzemű autóbusz 98-98,5%-kal kevesebb nitrogén-oxidot juttat a levegőbe, mint a dízelmotoros változat. Az új buszok mellett a 15 évnél fiatalabb dízelek részecskeszűrője is megteszi hatását, hiszen ezek a járművek is kormolásmentesen járják a város utcáit, de a dízel esetében a mérőberendezés finomszűrőjén fennmaradtak olyan apró részecskék, amelyeket akadály nélkül belélegezhetünk. A gázmotoroknak viszont nincs szüksége részecskeszűrőre, mivel a földgázban nincs olyan összetevő, amely az égés során koromfejlődéshez vezetne – ismertette az eredményeket Juhász János, aki hozzátette: a 75 CNG autóbusz egy év alatt várhatóan 4,25 millió kilométert fog megtenni Miskolcon, a közlekedtetésük révén így évente 30 tonnával kevesebb nitrogén-oxid jut a város levegőjébe, ugyanennyi dízelbuszhoz képeset.

Egy kis kémia

Egy város levegőjére komoly hatással lehet, ha csökkenteni tudja a közlekedése által kibocsátott nitrogén-oxidok mennyiségét. Ugyanis a nitrogén-oxidok fontos szerepet játszanak a fotokémiai szmog kialakulásában és meghatározó szerepük van a savas ülepedésben. Előbbi az a szmog, amely manapság a leggyakrabban a középhegységek völgyeiben, illetve peremén fekvő városokban feltűnik, míg utóbbi közismertebb nevén a savas eső. A nitrogén-oxid a környezet károsítása mellett az emberi egészségben is károkat, légzőszervi megbetegedéseket okozhat, de a légutak nyálkahártyájának és a szem kötőhártyájának a gyulladást is előidézheti.

Egyébként a légkör 78%-a nagyon stabil nitrogéngázból áll, ez erdőtűz, villámlás során természetes módon oxidálódik és létrejön a nitrogén-oxid. Ugyanez a folyamat játszódik le emberi hatásra is, például az autóban az üzemanyag elégetésekor vagy éppen a háztartási méretű kályhában, kazánban. A nitrogén-oxid 40%-át a közlekedés, 50%-át az ipari és háztartási tüzelés adja, ezért sem mindegy, mivel fűtünk és az sem, milyen buszokkal közlekedünk.

Mérésekkel igazolták: a miskolci gázbuszok jóval kevesebb károsanyagot bocsátanak ki a dízeleknél
Mérésekkel igazolták: a miskolci gázbuszok jóval kevesebb károsanyagot bocsátanak ki a dízeleknél