Megújult az M5-ös hóseprő mozdony

Megújult az M5-ös hóseprő mozdony
2014. január 29., szerda - 10:30

Az MVK Zrt-nél a téli felkészülés fontos része azoknak a munkagépeknek a fokozott ellenőrzése és karbantartása is, amelyek a város közlekedésének biztosítása szempontjából nélkülözhetetlenek. Ezek közül a járművek közül a legszerethetőbb az M5-ös hóseprő, amely egyébként már a 103. évét is betöltötte. A hóseprő nem csak havat seper, hanem villamos vontatásra is alkalmas. A téli felkészülés jegyében új külsőt kapott és felkerültek rá a hóseprő pászmák.

M5-ös hóseprő

Képgaléria az M5-ösről

A hóseprő részletes története:

1910-ben készült a BVVV (Budapesti Villamos Városi Vasút) Aréna (ma Dózsa György) úti főműhelyében motoros fedett teherkocsiként. Ekkor hossza 7000 mm, a tengelytávja pedig 3200 mm volt. A kocsi 2x35 LE-s D80-as motorral lett felszerelve, valamint az ajtajainál egy-egy 1000 kg teherbírású emelődaruval is rendelkezett. Pályaszáma 64. volt. 

A BSzKRt 1923. január elsején 7011-re, majd 1940. február 18-a után 7016-ra számozta át. Élete első fordulópontja 1963. december 29-én történt, amikor a Dózsa főműhelyben önjáró motoros hóseprővé építették. Ekkor 2x75 LE-s TS 100-as típusú motort kapott. Szolgálati helye az Angyalföldi Kocsiszín lett. Nem sokkal később, 1968. szeptember 27-i dátummal korszerűsítették, B935 típusú seprőmotort kapott. 1977-ben újabb átalakításon esett át: október 13-i dátummal kapott fővizsgája keretében RT 5,6/14 típusú vontatómotort, CL2-es légsűrítőt, pantográf áramszedőt és új fékrendszert kapott a Füzesi főműhelyben. 1978. október 31-én 7131-re számozták. 1986. december 29-i dátummal elhagyta Angyalföldet, és Zugló kocsiszínbe helyezték át. Utolsó általános főjavítását 1993. szeptember 13-án kapta a BKV Fehér úti főműhelyében, majd 1995. július 13-án szerezte utolsó budapesti fővizsgáját. 1997. október 2-án három társával együtt selejtezték, de mégsem vált a lángvágó martalékává, mivel a Miskolc Városi Közlekedési Rt. (MVK Rt.) megvásárolta őt a BKV-tól. 1997. december 4-én szállították el őt a Száva kocsiszínből az MVK Rt. telepére, majd 1997. december 19-én miskolci hatósági vizsgáját is megkapta. Első miskolci hóseprésére - hó hiányában - 1998. december ötödikén került sor.

Forrás:

http://villamosok.hu/miskolc/egyeb.html